ISODIET

Isodiet


Tanken bakom Isodieten är att denna diet ska ge en stabil viktminskning till en målvikt som går att behålla över tid. Grunden är livsmedel av hög kvalitet sk bra mat. Man ska inte behöva gå hungrig bara för att man följer denna diet, även om dieten bygger på att man ska skära ner något på det totala kaloriintaget.

Det är inte alltid helt lätt att räkna antalet kalorier i olika livsmedel så att fördelningen blir exakt mellan proteiner, fett och kolhydrater. Med bra recept på enklare måltider är det enkelt att följa Isodieten.


För vem passar Isodieten?

Isodieten är utmärkt för de personer som inte har någon lust att drastiskt skära ner på kolhydraterna i kosten, utan bara vill äta vanlig mat med hög kvalitet. Personer som ligger i riskzonen för att utveckla diabetes eller redan har diabetes har märkt mycket goda resultat genom att följa Isodieten. Detta gäller även personer som ofta har problem med orolig mage.

Det är inte alltid helt lätt att räkna antalet kalorier i olika livsmedel så att fördelningen blir exakt mellan proteiner, fett och kolhydrater. Med bra recept på enklare måltider är det enkelt att följa Isodieten. Om man vill ha god hjälp på vägen mot målvikten och ett hälsosammare liv är Isodieten utmärkt.


Så här fungerar Isodieten

”Iso” kommer från grekiskan och betyder ”lika”. I Isodieten betyder detta att kolhydrater, fett och protein ska finnas i lika stora delar i varje måltid, kalorimässigt sett. Genom Isodieten har alltså en helt ny tallriksmodell skapats.

I dag är det vanligt att kolhydraterna får ta för stor plats på tallriken. Ett högt intag av kolhydrater gör att fettförbränningen stannar av och att man får lätt att lägga på sig överflödigt fett. Dessutom kan ett stort intag av kolhydrater, på bekostnad av protein och fett, göra att man får magproblem. De personer som står bakom Isodieten menar att en irriterad, bubblig och spänd mage ofta beror på ett för högt intag av kolhydrater.

Eftersom man ska dra ner på kolhydraterna och eftersom alla tre makronutrienter ska finnas i lika stora delar på tallriken, blir det mer plats för protein och fett. Protein och fett mättar mycket bättre än kolhydrater. Dessutom påverkas blodsockret inte alls. Skulle man äta kolhydrater med ett högt glykemiskt index (rekommenderas dock inte) kommer fettet i maten att sänka detta GI. Allt detta leder till att man håller sig mätt länge, även om man äter mindre portioner. Med en längre mättnad minskar risken för blodsockerfall, då man bara ”måste” ha något snabbt och onyttigt att äta.

När man följer Isodieten ska man äta fem måltider per dag, jämnt utspridda över dagen. Detta är för att man hela tiden ska ha ett jämnt tillflöde av näringsämnen och för att man ska kunna förhindra blodsockerfall. Maten ska bestå av livsmedel med hög kvalitet. Helfabrikat och halvfabrikat är strängt förbjudna. Den främsta anledningen till detta är att processad mat innehåller fetter som inte är bra för kroppen. I Isodieten är det bara nyttiga fetter från växtriket och animaliska fetter från fet fisk som gäller. Det är inte förbjudet att äta fett från mjölkprodukter och kött, men det rekommenderas inte om man vill följa Isodieten fullt ut.